De meest voorkomende variabele servicekosten zijn:
Elektra algemene installaties:
Wie in een wooncomplex woont, deelt met zijn medebewoners een aantal gemeenschappelijke ruimten zoals entrees, galerijen, bergingsgangen of portieken. Deze moeten verlicht worden. Daarnaast verbruiken ook liftinstallaties, intercoms en elektrische deuren energie.
Schoonmaken & glaswas:
In de meeste flatgebouwen laten wij de algemene ruimtes schoonmaken en zorgen wij ervoor dat de ramen gewassen worden. Ook kan het zijn dat we bij de woningen de ramen aan de buitenzijde wassen.
Groenvoorziening:
Ligt er een plantsoen bij een gebouw of is er sprake van een binnentuin? En verzorgen wij het onderhoud daarvan? Dan kan het zijn dat dit aan de huurders wordt doorbelast.
Huismeester:
Is er in een complex een (mobiele) huismeester werkzaam? Dan kan het zijn dat wij deze aan de huurders doorbelasten. De huismeester komt regelmatig langs en fungeert als aanspreekpunt voor alle bewoners. Tijdens zijn aanwezigheid verricht hij ook kleine taken, zoals het vervangen van lampjes en het houden van toezicht.
Administratiekosten:
Bovenstaande diensten kopen wij apart in en verrekenen wij evenredig over alle woningen in een complex. Zien wij zaken die niet lijken te kloppen? Dan starten we een onderzoek naar de oorzaak. De uren en kosten die met deze werkzaamheden gemoeid zijn, brengen wij in rekening als administratiekosten. Voor elektra zijn deze 3%. Voor alle overige servicekosten zijn deze 5%.