Sloop en herhuisvesting

Veel gevraagd over Sloop en herhuisvesting

Ik moet verhuizen vanwege sloop of vernieuwbouw. Wat zijn mijn rechten?

Algemeen

Voor elk uitverhuistraject stellen wij een eigen Sociaal Plan op. Dit plan verschilt per project maar baseren wij altijd op het Sociaal Statuut. Is er voor uw project nog geen Sociaal Plan en wilt u wel al inzicht in uw rechten? Bekijk dan het Sociaal Statuut.

Hoe ver van te voren ontvang ik bericht over het slopen van mijn woning?

Algemeen

Hebben wij een sloopbesluit genomen? Dan informeren wij u daar zo snel mogelijk over. Dat is vaak al enkele jaren van tevoren. Wilt u veranderingen aanbrengen in uw woning? Dan kunt u hiermee rekening houden en bepalen of u dat nog de moeite waard vindt. 

Mijn woning wordt gesloopt. Bij wie kan ik terecht met vragen hierover?

Algemeen

Anderhalf jaar voordat u verhuisd moet zijn, gaat het Sociaal Plan in. Vanaf dat moment heeft u urgentie en recht op de verhuiskostenvergoeding. In de jaren daarvóór gaan wij echter al met u in gesprek over deze ingrijpende gebeurtenis. De contactpersoon verschilt per project. Is er nog geen contactpersoon bekend? Dan kunt u contact opnemen met ons Klantcontactcentrum via het contactformulier.

Wanneer heb ik recht op een verhuiskostenvergoeding, hoe hoog is deze en wanneer wordt deze uitbetaald?

Algemeen

Gaan wij uw woning slopen of vernieuwbouwen? Dan moet u verplicht verhuizen. In dat geval heeft u recht op een verhuiskostenvergoeding. De hoogte daarvan is wettelijk vastgelegd en wordt jaarlijks opnieuw vastgesteld. Op  de website van de Rijksoverheid staat het actuele bedrag. Wij betalen de vergoeding uit in twee delen. Het eerste deel (ca. 80%) ontvangt u zodra u uw huurovereenkomst opzegt. Het tweede deel krijgt u na inlevering van de sleutels van uw huidige woning.

Mijn woning wordt gesloopt. Krijg ik voorrang bij het vinden van een nieuwe woning?

Algemeen

Ja, u krijgt dan herhuisvestingsurgentie. Hiermee heeft u voorrang op ‘gewone’ woningzoekenden in de regio Rotterdam. Buiten de regio heeft u geen voorrang. De exacte voorwaarden voor de urgentie leggen wij uit in het Sociaal Plan. Dit plan stellen we voor elk uitverhuistraject apart op.

Project vernieuwbouw Wiltonflats

Algemeen

Donderdag 1 sept zijn de vernieuwde woningen van de Wiltonflats opgeleverd. Zie intranet. Aflopen dagen en de komende week worden de woningen uitgegeven aan de huurders. Zij kunnen bellen met vragen en klachten. Wellicht kan je vragen zelf al beantwoorden aan de hand van het bewonersboekje die huurders hebben ontvangen (zie bijlage) anders kan er een taak aangemaakt worden voor de embracegroep Project Wiltonflats. De vragen en klachten worden dan in behandeling genomen.

 BEWONERSINFO_WILTONFLATS_LR

We hebben meldingen van nieuwe huurders Paulus Buysstraat ontvangen dat ze zich op het nieuwe adres niet kunnen aanmelden, omdat het nieuwe adres bij Eneco niet bekend is . Dit was idd zo. Stedin had nagelaten de nieuwe adressen te registeren in een portal waar alle nutsbedrijven bij kunnen. Dit probleem is inmiddels verholpen en de nieuwe adressen zijn inmiddels bekend. 

Mbt Irado is er door Silvia een adressenlijst gestuurd naar Irado. Irado zou de nieuwe adressen ook toevoegen. 

De mogelijkheid om een modelwoning te bezichtigen is er alleen voor de huurders die terugkeren naar de Wiltonflats. Daarnaast worden de woningen Wiltonflats die regulier op de verhuurmarkt komen ingezet om Doorstroom van senioren binnen Schiedam te bevorderen . De woningen van de eerste flat (39 woningen) die dit jaar worden opgeleverd is grotendeels al toegewezen aan terugkeerkandidaten. De overige woningen gaan naar project Doorstroom. Dus de kansen voor een woningzoekende die niet woonachtig is in Schiedam voor de woningen die nu worden opgeleverd zijn nihil.

Het complex waarin ik een parkeergarage huur wordt gesloopt. Wat nu?

Algemeen

Als huurder van een garagebox heeft u geen recht op een vergoeding of een vervangende ruimte. U krijgt ruim van te voren bericht over de sloop van het complex. Dit geeft u  de tijd om op zoek te gaan naar een nieuwe garagebox. Wij kunnen nagaan of bij ons een andere garagebox kunt huren. Dit is echter afhankelijk van de beschikbaarheid.