'Nooit meer kopen wij op afbetaling'
Jarenlang worstelden Marrie en Abdel* met schulden. Ook waren ze vaak te laat met het betalen van de huur. Tót ze ons om hulp vroegen. Die hulp kregen ze en daarmee voorkwamen ze dat ze hun huis uit moesten. Sterker nog, ze zijn er helemaal bovenop gekomen én wonen nu in een grotere woning.
Marrie glimt van trots als ze het bericht erbij pakt dat ze begin december van Kredietbank Nederland ontving. De laatste termijn die zij en haar man Abdel hadden overgemaakt om hun schuld af te lossen, kregen ze teruggestort. “Het was er één te veel”, lacht ze. “We zijn uit de schulden. Eindelijk!”
Elke dag een worsteling
Hoe anders was het nog maar een paar jaar geleden. Marrie ziet haar leven dan totaal niet meer zitten. Elke dag is een worsteling. Kan ze die avond wel een maaltijd op tafel zetten? Is er voldoende geld om luiers en pap voor de baby te kopen? Of om straks de huur, zorgverzekering, gas, water en licht te betalen? De veel te kleine woning. De stroom van brieven, telefoontjes en bezoeken van incassobureaus en deurwaarders. Het is puur overleven. Als er dan ook nog problemen met de buren bijkomen, pakt Marrie de telefoon en belt naar Woonplus. Ze hoopt dat wij kunnen helpen. Zij en Abdel worden daarop uitgenodigd om langs te komen bij Marianne van ons team Sociaal. Het gesprek dat volgt, is de start van een nieuw leven.
Stevige schulden
Marianne herinnert zich haar eerste ontmoeting met Marrie en Abdel nog goed. “Het was mij al opgevallen dat er problemen waren met het betalen van de huur. Toch was dit niet de insteek van dat gesprek. Die was: gewoon eens kennismaken met elkaar. Al snel kwamen de problemen van het gezin ter sprake: schulden in combinatie met een instabiel inkomen.”
Kopen op afbetaling
“Ja, de schulden en ons onregelmatige inkomen … Eigenlijk waren die er al vanaf het begin”, zucht Marrie. Samen met Abdel doet ze haar verhaal, zittend aan de eettafel. De kinderen heeft ze net naar school gebracht. Abdel werkt onregelmatige diensten en heeft vrij. “Toen ik Abdel leerde kennen, was hij verschillende organisaties geld schuldig. DUO, de belasting, de zorgverzekering, webwinkels. In mijn verliefdheid maakte ik me daar geen zorgen over. Het zou vast goed komen. We trouwden, kregen ons eerste kind en snel daarna nog twee. Maar er kwamen ook meer schulden bij. We kochten een bed, koelkast en oven op afbetaling. Stom natuurlijk, maar we waren naïef. En dan hadden we ook nog de kleine lettertjes niet goed gelezen. Het bedrag dat we maandelijks moesten betalen was relatief klein. Wat we niet doorhadden: dat was alleen maar de rente. Na drie jaar hadden we dus best een behoorlijk bedrag betaald, maar nog helemaal niets van het aankoopbedrag afgelost. Ondertussen zonken we steeds verder weg in dat moeras van geldproblemen.”
Het kan iedereen overkomen
Het is iets dat we vaker zien: mensen die te goed van vertrouwen zijn bij de financiële verplichtingen die ze aangaan. Of geen goed overzicht hebben van hun financiën en zo in de financiële problemen komen. “Maar ook als je je geldzaken goed op orde hebt, kun je in de problemen komen”, benadrukt Corrie. “Je baan kwijtraken, een overlijden, een echtscheiding. Dat zijn levensgebeurtenissen die grote invloed kunnen hebben op je financiële situatie. En ze kunnen iedereen overkomen. Voor je het weet zit je dan in een negatieve spiraal.”
Slikken en doorgaan
Marrie en Abdel weten als geen ander hoe moeilijk dat is. Op het dieptepunt hadden ze meer dan tien schuldeisers. Mede door de incasso- en deurwaarderskosten was de totale schuld opgelopen tot een duizelingwekkende 60.000 euro. Toen uiteindelijk een van Abdels schuldeisers beslag liet leggen op zijn loon, was de chaos compleet. “We hadden amper nog geld om van te leven”, zegt Abdel. “Ik werkte keihard via het uitzendbureau, maar we zagen er niets van terug.” Marrie: “Het enige dat we konden doen, was slikken en doorgaan. Er zat niets anders op.” Tot dus de open gesprekken met Woonplus. “Marianne gaf ons het vertrouwen dat we er met hun hulp bovenop konden komen. Dus zijn we ervoor gegaan.”
Intensief hulptraject
Het gesprek bij Woonplus zette de deur open voor een intensief hulptraject. “Binnen ons team Sociaal werken we met regisseurs preventie”, vertelt Marianne. “Samen met Stroomopwaarts en het WijkOndersteuningsTeam (WOT) kijken we hoe we mensen in deze situatie kunnen helpen. Om te beginnen, gaan de schulden over naar de schuldhulpverlening. Ook de huurachterstand wordt daarin meegenomen. Dit geeft mensen letterlijk en figuurlijk al heel veel rust. Vandaaruit werken we dan verder aan een schuldenvrij bestaan. Bijvoorbeeld door ze te leren budgetteren.”
Nooit meer
De hulp kwam goed aan bij Marrie en Abdel. Ze leerden hoe je overzicht krijgt in je geldzaken. En ook om te sparen voor grotere uitgaven en geld opzij te zetten voor onverwachte kosten. Abdel liet zich omscholen en heeft nu een beter betaalde baan in de beveiliging. Marrie zorgt voor de kinderen en doet vrijwilligerswerk. Door het hogere inkomen kwamen ze in aanmerking voor een grotere woning. En met het verdwijnen van de schulden, kwam er weer ruimte voor andere dingen. Ze sporten en zijn gezonder. Ze ondernemen leuke dingen met het gezin. “Ik zal eerlijk zijn: het was heel zwaar, die eerste tijd in de schuldhulpverlening”, blikt Marrie terug. “We moesten het doen met zeventig euro per week voor alle boodschappen. Maar na een paar maanden wisten we: we kunnen dit. En het is ons gelukt!” Abdel vult aan: “We hebben onze les ook wel geleerd: we kopen nóóit meer iets als we er geen geld voor hebben.”