Reactieformulier huuraanbod garage/parkeerplaats

Uw huidige adres

Contactgegevens

Gerelateerde vragen

Hoe kan ik de tenaamstelling van de brieven en facturen van Woonplus aan de huurder wijzigen?

Algemeen

U kunt contact opnemen met het Klantcontactcentrum van Woonplus.

Meer over dit onderwerp

Als ik een bedrag terugkrijg bij de afrekening stookkosten, wordt dit dan verrekend met een openstaand saldo?

Algemeen

Wanneer er nog een openstaand saldo is kan het zijn dat de afrekening stookkosten verrekend wordt met de nog openstaande huur. 

Meer over dit onderwerp

Binnen welke termijn moet ik op een woning reageren?

Algemeen

Klik op termijn voor het antwoord op de site van Woonnet-Rijnmond.

Meer over dit onderwerp

Welke specifieke maatregelen zet Woonplus in tijdens deze Coronacrisis?

Algemeen

Wij zetten huurders met een huurschuld in deze crisis niet uit hun huis. Net als de minister van Milieu en Wonen en de koepelorganisaties vinden wij dat niemand door de coronacrisis op straat moet belanden. Wel blijft uitzetting mogelijk bij criminele activiteiten of ernstige overlast.

Daarnaast vragen wij huurders zich tijdig bij ons te melden als er betalingsproblemen (te verwachten) zijn. Samen kunnen we een soepele betalingsregeling afspreken.

Meer over dit onderwerp

Wat is het Sociaal Huurakkoord?

Algemeen

In 2018 hebben organisaties Aedes en de Woonbond afspraken gemaakt over huurbevriezing en huurverlaging voor huurders die relatief duur wonen (2018-2021).

Sociaal Huurakkoord 2018

Een nieuw sociaal huurakkoord is er nog niet. 

Meer over dit onderwerp

Wat is het beleid van Woonplus op het gebied van huurprijzen?

Algemeen

Woonplus maakt van zes huurprijscategorieën. Dit zorgt voor afwisseling in ons woningaanbod. Zo zijn er verschillende soorten woningen met verschillende huurprijzen. We hebben voor elke huurprijscategorie we een maximale huurprijs bepaald.

Volgens de puntentelling uit het woningwaarderingsstelsel kunnen wij voor sommige woningen een veel hogere huur vragen. Toch willen wij deze beschikbaar houden voor doelgroepen in Schiedam die in de sociale huursector zitten. Daarom toppen wij deze huren af. Zo zorgen we dat de woningen niet te duur worden.

Bij het toewijzen volgt Woonplus de wet. Dat betekent dat we woningen passend toewijzen, zoals de overheid dat voorstaat. Huurders met een lager inkomen huren een goedkopere woning. Huurders met een hoog inkomen kunnen een duurdere sociale huurwoning huren. Dat vinden wij een juist uitgangspunt.

Meer over dit onderwerp

Wat als huurders (te) duur wonen?

Algemeen

Is het inkomen van de huurder relatief laag ten opzichte van de huurprijs? Én ligt de huurprijs onder de liberalisatiegrens? Dan komen huurders in aanmerking voor huurtoeslag. Vanaf 2020 verbreden de inkomensgrenzen voor de huurtoeslag. Hierdoor kan het zijn dat nu ook bewoners die daar eerder geen recht op hadden, aanspraak op huurtoeslag kunnen maken. Op de website van de Belastingdienst kunnen huurders bekijken waar ze recht op hebben.

Kan een huurder geen huurtoeslag aanvragen, omdat de netto huur boven € 737,14 ligt? Maar heeft deze huurder te maken met een inkomensdaling? Dan biedt Woonplus de volgende oplossing. Wij doen – op verzoek van deze huurder – een voorstel voor een woning die past bij de situatie van de huurder. Daarna wordt maximaal een jaar de tijd genomen om naar een andere woning te zoeken. Tijdens dat jaar bevriezen wij de huur.

Meer over dit onderwerp

Waarom krijgen huurders die te duur wonen (huur boven de € 737,14) geen huurverlaging?

Algemeen

Huurverlaging is geen optie.
In de eerste plaats vinden wij dat huurders in deze schaarse woningmarkt een woning moeten huren die bij hun inkomen past. Het is volgens ons niet logisch dat huurders in een dure sociale huurwoning blijven wonen als hun inkomen (structureel) is gedaald. 

Onze duurdere sociale huurwoningen zijn bestemd voor Schiedammers met een middeninkomen. Deze huurders hebben vaak moeite met het vinden van een geschikte woning. Het is vaak lastig om een huis in de vrije sector te huren of te kopen. Deze middeninkomensgroep wil Woonplus graag betaalbare woningen bieden in het duurdere sociale huursegment. Zo hoeven ze niet te vertrekken naar een woning buiten Schiedam.

In de tweede plaats staat de verlaagde huurprijs niet meer in verhouding tot de kwaliteit van de woning. Onze woningen in het duurdere sociale huursegment zijn vaak kortgeleden gebouwd. Ze hebben een hoge kwaliteit. Dit soort woningen is schaars. Woonplus heeft er voor gekozen deze woningen niet te verhuren in de vrije sector. We verhuren de woningen aan de bovenkant van het sociale huursegment. Zo geven wij vooral Schiedammers met een middeninkomen een beter kans op een passende woning.

De financiële gevolgen van een huurverlaging bij een duurdere sociale huurwoning komen uiteindelijk voor rekening van de huurders van de goedkopere woningen. Dat vinden wij niet sociaal en onwenselijk.

Ten slotte gaat tijdelijke huurverlaging van dure sociale huurwoningen in tegen de wettelijke regel, namelijk passend toewijzen. Deze houdt juist in dat Woonplus goedkope woningen moet verhuren aan huurders met een lager inkomen. Dure woningen moeten wij verhuren aan huurders met een hoger inkomen.

Meer over dit onderwerp

Ik heb vragen over de afrekening stookkosten, waar kan ik hiervoor terecht?

Algemeen

Betreft het Techem, dan kunt u om inzicht te krijgen in uw verbruik een account maken op www.energiecoach.nl.

Betreft het Ista, dan kunt u om inzicht te krijgen in uw verbruik een account maken op www:mijn.ista.nl
Hier staat hoe je een account kunt maken.
LET OP!!  In een VvE complex is dit niet altijd het geval. Die hebben vaak een eigen contract.

Techem warmtemeter uitlezen kan op de volgende manier: Techem uitlezen warmtemeter F59

Techem warmwatermeter uitlezen kan op de volgende manier: Techem uitlezen warmwatermeter WWZF

Meer over dit onderwerp

Kom ik in aanmerking voor de éénmalige huurverlaging?

Algemeen

U krijgt de eenmalige huurverlaging in de volgende situatie:

  • U woont op 1 maart 2023 in uw huurwoning.
  • Uw huur is op 1 juli 2023 hoger dan € 575,03 per maand.
  • U woont alleen en uw inkomen is lager dan € 23.250 per jaar (of € 24.600 als u AOW krijgt).
  • U woont met 2 of meer personen en uw inkomen is lager dan € 30.270 per jaar (of € 32.730 als u AOW krijgt).

Voor uw huishouden tellen al uw huisgenoten mee. Ook kinderen die thuis wonen. Gaat het om kinderen tot 27 jaar? Dan telt hun inkomen niet mee. Maar ze tellen voor de grootte van het huishouden dus wel mee.

Moet ik doorgeven hoe hoog mijn inkomen is?
Nee, dat is niet nodig. Wij horen van de Belastingdienst of u wel of niet recht heeft op huurverlaging. De Belastingdienst vertelt niet hoeveel u precies in 2021 heeft verdiend.

Wanneer en hoeveel gaat de huur omlaag?
Als uw huur omlaag gaat, gebeurt dat op 1 juli 2023. Hoeveel de huur omlaag gaat, is voor iedereen verschillend. We verlagen de huur naar € 575,03 per maand.

Wanneer krijg ik bericht?
Geldt de huurverlaging niet voor u? Dan gaat uw huur op 1 juli waarschijnlijk iets omhoog. U krijgt daarover bericht in april.
Geldt de huurverlaging wel voor u? Dan krijgt u in mei bericht van ons over de huurverlaging.

Moet ik zelf iets doen om huurverlaging te krijgen?
Als u 2021 een laag inkomen had, hoeft u niets te doen. U krijgt in mei vanzelf bericht van ons over de huurverlaging.

Meer over dit onderwerp

Mag je als je getrouwd bent allebei je eigen huis aanhouden?

Algemeen

Nee dit mag niet. Wanneer u gaat trouwen dient u een keuze te maken in welke woning u samen gaat wonen. 

Meer over dit onderwerp

Er staat een kelderbox leeg, kan ik deze huren?

Algemeen

Nee, dit is niet mogelijk, het index nummer van de berging is gelijk aan het index nummer de woning.

Meer over dit onderwerp

Zitten de kosten van de glazenwasser in de schoonmaakkosten die ik maandelijks betaal?

Algemeen

Nee. De kosten van "glaswas" staan dan apart vermeld op de huurspecificatie. Als er geen kosten "glaswas" berekend worden kunt u zelf een glazenwasser inschakelen. 

Meer over dit onderwerp

Kan ik met terugwerkende kracht huurtoeslag aanvragen?

Algemeen

U kunt huurtoeslag over een bepaald jaar aanvragen tot 1 september van het jaar daarna. 

Dus voor 2021 kunt u huurtoeslag aanvragen tot 1 september 2022.

Meer over dit onderwerp

Mag er gerookt worden in de algemene ruimte van een complex?

Algemeen

Nee, roken in de algemene ruimte van een complex is niet toegestaan. 

Meer over dit onderwerp

Waarom moet ik een BoL-verklaring (van Evides) invullen?

Algemeen

Omdat Evides niet 100% zeker weet hoeveel WOZ-objecten u heeft, zijn ze volgens de wet verplicht om BoL (Belasting op Leidingwater) in rekening te brengen over uw hele waterverbruik in plaats van alleen over de eerste 300 m3. Om ervoor te zorgen dat u het juiste bedrag betaalt, is het belangrijk dat u aan Evides doorgeeft hoeveel WOZ-objecten u heeft.

Het kan zijn dat u 1 watermeter heeft, maar het kan ook zijn dat u een extra watermeter heeft die bijvoorbeeld in de schuur te vinden is. In deze brief wordt tevens gevraagd naar het invullen van de stand, deze is dan af te lezen op de meter zelf.

Voorbeeld onbekend aantal WOZ-objecten:
Als u 800 m³ drinkwater heeft verbruikt, dan brengen zij ook 800 m³ BoL (per 12 maanden) in rekening.

Voorbeeld twee WOZ-objecten:
Als u 800 m³ drinkwater heeft verbruikt, dan brengen zij maximaal 600 m³ BoL (2 x 300 m³) per 12 maanden in rekening.

U kunt hier de verklaring belasting op leidingwater downloaden.

Meer over dit onderwerp

Kan ik via Woonplus een persoonlijk alarmeringssysteem krijgen voor thuis?

Algemeen

Deze aanvraag kunt u doen bij uw zorgverzekering. Zij kunnen u daarmee verder helpen.

Meer over dit onderwerp

Ik heb een brief ontvangen van de belastingdienst over inkomensgegevens die opgevraagd zijn door Woonplus.

Algemeen

U heeft een brief ontvangen van de belastingdienst over uw inkomensgegevens die opgevraagd zijn door Woonplus, wat gebeurt hiermee?

Woonplus heeft voor de eenmalige huurverlaging en de huurverhoging in 2023 gegevens nodig van de belastingdienst.
Om de juiste huurverhoging of huurverlaging te kunnen bepalen, vragen wij bij de belastingdienst gegevens op. Zij geven ons niet uw precieze (gezamenlijke) inkomen door. Wel horen wij of het inkomen voldoet aan de voorwaarden voor de inkomensafhankelijke huurverhoging of een huurverlaging. Zij kijken hiervoor naar uw inkomen over 2021. De belastingdienst informeert u over onze informatieaanvraag via een brief.

LET OP: Woonplus moet de gegevens voor de huurverlaging en voor de huurverhoging apart opvragen. Het is dus mogelijk dat u 2 keer een brief ontvangt van de belastingdienst!

Meer informatie
Kijk dan op www.rijksoverheid.nl

Meer over dit onderwerp

Wanneer krijgt u per 1 juli 2022 een inkomensafhankelijke huurverhoging?

Algemeen

  • Woont u alleen en lag uw inkomen in 2021 tussen € 48.836 - € 57.573?
    Dan is uw maximale huurverhoging € 50.
  • Woont u alleen en was uw inkomen in 2021 hoger dan € 57.573?
    Dan is het maximaal € 100.
  • Woont u met 2 of meer personen en lag uw inkomen in 2021 tussen € 56.513 en € 76.764?
    Dan is uw maximale huurverhoging € 50.
  • Woont u met 2 of meer personen en was uw inkomen in 2021 hoger dan € 76.764?
    Dan is uw maximale huurverhoging € 100.

Voor meer informatie gaat u naar de onderstaande link: LINK INFORMATIE 2023

Link volgt nog.

Meer over dit onderwerp